Deelnemersinfo Kerstmarkt 2018

Zaterdag 15 december,

Zondag 16 december

Domplein, Utrecht

 

Dit wordt alweer het 5e jaar dat we onze Kerstmarkt in Utrecht organiseren. De Utrechtse binnenstad, en in het bijzonder het Domplein, wordt één groot Winter Wonderland. Onder de noemer Knus Utrecht zijn er dit weekend verschillende markten in de oude binnenstad.

Wij staan dit jaar weer op het DOMPLEIN, waar de boel extra leuk aangekleed wordt en er een bijzondere wintersfeer zal zijn.

De afgelopen jaren kwamen duizenden bezoekers de kerstsfeer proeven. En de lekkernijen van de markt. Een leuk evenement voor bezoekers én deelnemers.

LOCATIE:
Domplein, aan de voet van de Domtoren en voor de deur van de Domkerk. Een sfeervol plein direct naast het winkelhart van de oude Utrechtse binnenstad. Voor Navigatie gebruik je het adres  Domplein 2, 3512 JC Utrecht

Het Evenement Knus Utrecht.
DeStreekmarkt / Kerstmarkt maakt deel uit van een grootschalig evenement dat door de gemeente Utrecht (Het bureau Toerisme Utrecht) wordt georganiseerd in het weekend van 16 en 17 december. Er is veel publiciteit geweest en er zijn leuke activiteiten door de hele binnenstad. Onze markt is extra aangekleed met kerstversiering en een enorme grote Parasol van 12 meter doorsnee, waaronder onze bezoekers lekker aan een van de biertafels kunnen aanschuiven. Om te genieten van al het lekkers dat ze bij jullie komen kopen. Er is een Bar met biertjes van De Leckere en lekkere Glühwein.

NB: GLUHWEIN
Verkoop van Glühwein is exclusief aan de bar gegund, dus geen andere glühweinverkoop is toegestaan!

CONTACTGEGEVENS:
Op 16 en 17 december is de marktmeester Robbert Jan Richters – tel 06 55 59 82 91

OP- en AFBOUWEN

  • NB!! NIEUW!! AUTO’s HEBBEN ALLEEN TOEGANG TOT HET PLEIN MET GEREGISTREERD KENTEKEN!!!
    De gemeente heeft automatische controle-camera’s rondom het Domplein opgesteld en registreert elk kenteken. Als je niet op de lijst staat volgt automatisch een (dikke?) boete!! Sorry! wij kunnen het leuk maken, maar deze hebben we niet in de hand!
    Dus als je je kenteken nog niet hebt opgegeven – doe dat dan alsnog!! (info@destreekmarkt.nl)
  • vanaf 09:30 tot 11:00 ; Afbouwen vanaf 18:00uur.
  • De markt duurt beide dagen tot 18:00 uur (er was even sprake van 21:00 uur, maar dat is helaas komen te vervallen)
  • Het marktterrein – DOMPLEIN is NIET TOEGANKELIJK vóór 09:30.(dan zijn we nl lekker druk met de opbouw van de kraampjes)
  • Het is niet toegestaan de markt voor 17.30 uur te verlaten.

INDELING KRAMEN
Anders dan bij onze andere markten is de kramen indeling niet vrij! Dat heeft vooral te maken met mensen die dubbele kramen hebben geboekt en omdat er mensen zijn die maar 1 van de 2 dagen komen. Om de changementen te voorkomen doen we het dus zo.
Er ligt een briefje met je (bedrijfs)-naam in de kraam die jij toegewezen hebt gekregen. Je kunt ook ff de Marktmeester vragen. We houden zoveel mogelijk rekening met ieders wensen, maar niet alles gaat. We rekenen op je begrip. We zorgen voor de een indeling die voor de hele markt het beste is!

VERLICHTING:
Alle kramen (en de rest van de markt) worden door ons van prikkabel (lichtjes aan een slinger) voorzien. Dat geeft een gezellig licht, maar is misschien niet voldoende voor jouw doeleinden – boek dan zelf een stroompunt en neem wat verlichting mee (niet al te zwaar..)
NEEM VOORAL ZELF LEUKE KERSTVERLICHTING MEE – voor snoeren met LED kerstlampjes is altijd (gratis) plaats in de stroomvoorziening. Dus nog ff  snel langs de ACTION! 

DE NACHT VAN ZATERDAG OP ZONDAG
Heb je voor Zaterdag én Zondag geboekt? Relaxed! Je hoeft nl zaterdagavond niet je kraam helemaal leeg te halen. We hebben een professionele bewaker met een grote gemene hond geregeld die de hele nacht je spullen in de gaten houdt. Dus alleen  even de boel afdekken en lekker naar huis.
De afgelopen 3 jaren is dat heel effectief gebleken – iedereen heeft rustig kunnen slapen. Je kunt in principe alles laten staan, maar neem natuurlijk wel je kas en andere echt waardevolle, kleine zaken gewoon mee naar huis. Zondag is de opbouw dan een lekker eitje! Doen dus!
Heb je een koeling die de hele nacht aan moet blijven? Meld dat svp even Zaterdag aan de marktmeester – dan zorgen ervoor dat je stroom aan blijft. NEEM VOLDOENDE STROOMKABEL MEE!!!

STROOM
Als je stroom nodig hebt, moet je dat vooraf besteld hebben, op dezelfde manier als je je kraam / standplaats reserveert. Er is stroom voor wie vooraf gereserveerd heeft – ter plaatse gaat het niet meer. Nog bestellen? Dat kan nog tot uiterlijk vrijdagavond voor de markt.
NB!! De donkere dagen zijn weer begonnen – ook voor een enkel lichtje is een gereserveerde(!) stroomaansluiting nodig!! De Stroomaansluiting is niet bedoeld voor kacheltjes etc!!!

  • Check of je de juiste stroomvoorziening hebt aangevraagd, wij zorgen ervoor dat je ergens kan inprikken.
  • Reserveer 1 aansluiting per apparaat. Per aansluiting max 1500 WATT belasting (bekijk je apparatuur goed!!)
  • Neem zelf voldoende deugdelijk (min. 30 meter, geaard, haspel, geschikt voor buitengebruik, niet te dun etc) stroomkabel mee!!!!!!!
  • NB!!! Haspels moeten volledig afgewikkeld worden voor gebruik! (anders branden ze door en gaat de hele markt op zwart…)
  • Reserveer je stroom vooraf–ook voor eventuele lampjes in je kraam (het is weer vroeg donker…)
  • Gebruik van Kachels of andere dingen om jezelf warm te houden is niet toegestaan!!

TOILETVOORZIENING
Naast de Domtoren staat een toiletwagen.

BAKKEN /  BRADEN / OPWARMEN:
Ga je bakken en/of braden of dingen opwarmen op onze markt en maak je bijv. gebruik van gas of ander open vuur, lees dan de instructies hieronder heel goed door. In Utrecht controleert de gemeente  / Brandweer streng en ze kunnen – (en ze doen het echt!) je wegsturen als het niet klopt. Hieronder de formele tekst:

Voor het gebruik van bak- en braadapparatuur gelden de volgende voorschriften:

  • de apparatuur wordt in de buitenlucht opgesteld op een afstand van tenminste 2 meter van bebouwing, beplanting en andere objecten;
  • de apparatuur wordt niet opgesteld onder of in de nabijheid van luifels, afdekken, parasols en dergelijke;
  • de apparatuur wordt op een vlakke stenen ondergrond geplaatst of op onbrandbaar slecht warmtegeleidend materiaal;
  • de apparatuur is met deugdelijke slangklemmen bevestigd en met goedgekeurde hogedrukslang (let op het jaartal dat op de slang gedrukt staat) aangesloten aan de drukhouder;
  • er zijn één of meer brandwerende deksels en brandwerende dekens aanwezig.
  • er is in de kraam een (CO2)-blusser aanwezig: met een inhoud van minimaal zes kilo, die is voorzien van een rijkskeurmerk en jaarlijks wordt gecontroleerd, en waarvan het keuringsbewijs op verzoek kan worden getoond
  • in gebruik zijnde apparatuur wordt niet verplaatst
  • Bij gebruik van vloeibaar gas geldt het volgende voorschrift: gevulde drukhouders worden op een veilige en goed geventileerde plaats en buiten het bereik van onbevoegden opgesteld
  • Voor overige regels zie dit document van de brandweer / veiligheidsregioBrandweervoorschriften horeca 2017

MILIEUZONE UTRECHT – ontheffing mogelijk
Sinds 1 januari 2015 is het verboden met een dieselauto van vóór 1 januari 2001 in de binnenstad te komen. Er wordt sinds 1 mei 2015 serieus gehandhaafd. Je riskeert een dikke boete! De mileuzone is aaangegeven dmv borden bij de invalswegen van de stad. Houd er rekening mee!

Je kunt via deze link een ontheffing aanvragen bij de gemeente. Naar Site Gemeente Utrecht

PARKEREN
Het is helaas NIET mogelijk gratis te parkeren op of in de omgeving van het Domplein. Er zijn verschillende parkeergarages in de directe omgeving. Buiten de singels is er op zondag wel mogelijkheid om zonder betalen op straat te parkeren. Even zoeken dus. Check goed of je inderdaad in een zone staat die ook op (koop)zondag gratis is….!! Kijk voor meer info op de parkeerplattegrond van de gemeente Utrecht

Op zaterdag is in de binnenstad alles de hele dag betaald…. Ons beste advies? Neem een fietsje mee en parkeer aan de buitenkant van de stad.

‘s Zondags is het overal in de binnenstad betaald parkeren van 12 tot 18 uur.(koopzondag). De kosten zijn hoog!! Kijk voor meer info op http://www.utrecht.nl/parkeren

TIP voor MARIAPLAATS en omgeving: ! Aan de overkant van de Chatharijnesingel (kant van het Centraal Station),  –  vanaf Mariaplaats linksaf de Catharijnesingel op, dan de 2e straat rechts (Sterrenbos en verder naar t zuiden- achter de Rechtbank – zie dit kaartje) gratis parkeren op zondag (maar check voor de zekerheid de borden ter plekke goed – het kan zomaar anders zijn!)
Je staat dan op ca 8 min lopen van de Mariaplaats en ca 12 min van het Domplein. Vraag het de marktmeester.!!

Standplaatsen en Kramen
Standaard Kramen zijn in principe 330 x 100 groot. Een kraam bestaat uit 2 planken, 1 zeil, 1 schraag, 2 staanders en meet maximaal 3.30 meter lang tenzij anders is aangegeven, er zijn geen 4 meter kramen beschikbaar. Een kleine kraam is 2 meter breed.
Extra planken, schragen, balken, zeilen etc – indien nog beschikbaar –  kosten 2,50 per item, ter plekke te betalen aan de organisatie!

DRANK
Er mag GEEN sterke drank (15 % alcohol plus), met uitzondering van sherry, port en vermout worden geschonken.
Denk aan de warenwet, ze kunnen langs komen (helaas). http://www.vwa.nl

KWALITEIT, WARENWET ETC.
Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor het bieden van kwaliteit. In het geval dat etenswaar wordt aangeboden moeten de eisen van het Warenwetbesluit Hygiëne van levensmiddelen (uitwerking in de Hygiënecode voor de Horeca), het Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen, de Verordening (EG) 852/2004 en de Drank- en Horecawet in acht worden genomen. Wij verwijzen met name naar de voorschriften van de Keuringsdienst van Waren en de Hygiënecode Ambulante Handel.

TIPS!!!

  • Veel mensen komen ook gewoon voor de gezelligheid. Denk daarom aan consumpties die direct gegeten / gedronken kunnen worden – er staan overal biertafels en zitjes waar men de gekochte spullen direct kan opeten! Er is overal muziek, dus reden te over voor mensen om lang te blijven.
  • Het verdient aanbeveling een Pin apparaat mee te nemen. Het werkt echt omzetverhogend. Ze zijn te huur via http://www.sepay.nl. Je gaat rechtstreeks met Sepay een overeenkomst voor huur aan, zij zijn dan ook verantwoordelijk en het aanspreekpunt bij problemen.

Denk verder aan, schoonmaakspullen, een bezem, vuilniszakken, verlengsnoer, knutselspullen (van manden tot een boeren tafelkleed, tot instrumenten waarmee Je producten gemaakt worden) voor de aankleding en goede zin! Een volle kraam (vol met spullen) verkoopt beter dan een lege kraam!!!